![]() |
![]() |
||||
یا
أحمَدُ، لَیْسَ شَیْءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَیَّ مِنَ الصَّمْتِ
والصَّوْمِ، فَمَن صامَ ولَمْ یَحْفَظْ لِسانَهُ کانَ کَمَن قامَ ولَمْ
یَقْرَأ فی صَلاتِهِ.ای
احمد! هیچ عبادتی نزد من محبوبتر از خاموشی و روزه نیست؛ پس اگر کسی روزه
بگیرد، ولی مراقب زبان خود نباشد، مانند کسی است که به نماز بایستد ولی در
آن قرائت نداشته باشد. بحار الأنوار، ج 74، ص 29
|
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
پذیرش مسئولیت
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله): أیُّمَا امْرِئٍ وَلِیَ مِنْ أمْرِ المُسْلِمِینَ وَلَمْ یَحُطْهُم بِما یَحُوطُ بِهِ نَفْسَهُ لَمْ یَرَحْ رائِحَةَ الجَنَّةِ. هر کس بخشی از کار مسلمانان را بر عهده گیرد و در کار آنها مانند کار خود دلسوزی نکند، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. کنزالعمال، ج 6، ص 20، ح 14654 فضیلت نماز جماعت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله): صَلاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلاتِهِ فِی بَیْتِهِ أرْبَعِینَ سَنَةً. یک نماز جماعت بهتر از چهل سال نماز فُرادیٰ در خانه است. مستدرک الوسائل، ج 6، ص 446 آبروی مسلمان پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله) : مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ. هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 14
پرستاری پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله): مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ. هر کس برای نیاز بیماری بکوشد ـ چه آن را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی که از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک میشود. من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16
سفر عیب پوشی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله): پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله): مَن تَعَلََّمَ باباً مِنَ العِلمِ عَمَّن یَثِقُ بِهِ کانَ أفضَلَ مِن أن یُصَلِّیَ ألفَ رَکعَةٍ. هر کس بابی از علم را از فرد مورد اعتمادش بیاموزد، برتر از آن است که هزار رکعت نماز بگزارد. وسائل الشیعه، ج 27، ص 27 رسول خدا (ص) فرمود: پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله): خوشاخلاقی بحار الأنوار، ج 71، ص 373
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله)
مَنْ أدَّی إلی اُمَّتِی حَدیثاً یُقامُ بِهِ سُنَّةٌ أو یُثْلَمُ بِهِ بِدْعَةٌ فَلَهُ الجَنَّةُ. هر کس به امّت من حدیثی رسانَد که به سبب آن سنّتی برپا شود یا در بدعتی رخنه افتد، بهشت از آنِ او خواهد بود. میزان الحکمه، ح 3340 رسول خدا (صلّی الله علیه و آله): أعْلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلْمَ النّاسِ إلی عِلْمِهِ. داناترین مردم کسی است که دانش دیگران را به دانش خود بیفزاید. نهج الفصاحه، ص 69 ، ح360 پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله):
پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): الْمُسْلِمُونَ شُرَکاؤٌ فی ثَلاثٍ: فی الْمٰاءِ وَ الْکَلَإِ وَ النّارِ. مسلمانان در سه چیز شریکند: آب، مرتع، آتش(سوخت). میزان الحکمة، ح 9634 پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله): پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله): .
رسول خدا (صلّی الله علیه وآله):
رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله رسول خدا (صلّی الله علیه وآله): العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ وخُلَفاءُ الأنبیاءِ ووَرَثَتی ووَرَثَةُ الأنبِیاءِ. دانشمندان، چراغهای زمین، جانشینان پیامبران، وارثان من و وارثان پیامبرانند. نهج الفصاحه، ح 2014 خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد بحارالأنوار جلد 79 صفحه 299 و خصال جلد 2 صفحه 157 به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : ای علی ، روز قیامت شیعیان تو همان رستگارانند . هرکس یکی از آنان را مورد اهانت قرار دهد ، به تو توهین کرده و هرکس به تو اهانت کند ، به من اهانت کرده و هرکس به من توهین کند ، خداوند او را در آتش جهنم جاودان سازد ، و چه بد سرنوشتی است بحارالأنوار جلد 65 صفحه 7 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله):تَصَدَّقُوا وَداوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَةِ رسول خدا (ص) فرمودند :فَوقَ کُلِّ بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فی سَبیلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ. رسول خدا (ص) فرمودند. ربا هفتاد و سه قسم است و آسان تر از همه چنان است که کسی با مادر خود زنا کند و بدتر از همه ربا ها تجاوز به آبروی مسلمان است. (نهج الفصاحه ، حدیث 1683)
رسول خدا (ص) فرمودند: پرده هیچ کس را مدر. (نهج الفصاحه ، حدیث 2431) رسول خدا (ص) فرمودند هر که از شما تواند دین و آبرو را به مال خود حفظ کند، حفظ کند. (نهج الفصاحه ، حدیث 2965) رسول خدا (ص) فرمودند: 1. آبرویتان را به وسیله اموال تان حفظ کنید (نهج الفصاحه ، حدیث 2104)
پیامبر (صلّی الله علیه وآله): مَنْ لَمْ یَصْبِرْ عَلیَ ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً، بَقِیَ فی ذُلِّ الْجَهْلِ أبَداً. آنکه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نکند، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند. بحار الأنوار، ج 1، ص 77 پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله): پیامبر حضرت محمد (ص) : یاد خداوند عز و جل عبادت است ، یاد من هم عبادت است ، الاختصاص ۲۴۴ یاد علی هم عبادت است ، و یاد امامان از نسل او نیز عبادت است پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : لایَدخُلُ الجَنّةَ خِبٌّ ولا خائِنٌ. هیچ حیلهگر و خیانت کارى به بهشت نمی رود کنزالعمال: 43777
پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : سه چیز نشانه ایمان است: دستگیری با وجود تنگدستی، از حق خود به نفع دیگری گذشتن، به دانشجو علم آموختن.
رسول خدا (صلّی الله علیه وآله): پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : به امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند : مهر تو در قلب مؤمنی نمی نشیند جز آن که هر گاه یک گامش بر صراط لغزد ، گام دیگرش استوار شود ، تا این که خداوند عزّوجلّ او را به محبت تو ، در بهشت درآورد . بحارالأنوار جلد 27 صفحه 77
پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : «النظرة سهمٌ من سهام إبلیسَ مسمومة من ترکها من خوف اللهِ جلَّ وعزَّ أثابه الله إیماناً یجد حلاوته فی قلبه» یعنی نگاه به نامحرم تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است، هر کس به پاس حرمت الهی آن را ترک کند ، خدا ایمانی به او می دهد که شیرینی آن را در دل احساس می نماید بحارالأنوار جلد 104 صفحه 38 پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : در کارهاى خود از نهاندارى مدد گیرید ؛ چه ، بر هر صاحب نعمتى حسد مى برند بحارالأنوار جلد 74 صفحه 151 پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : بر امت خویش ، بیش از همه چیز از شکم پرستی ، پرخوابی ، بیکارگی و ضعف در ایمان بیمناکم نهج الفصاحة صفحه 109 پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : لا ضَرَرَ وَلا ضِرارَ.
پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : هرکس علی را دوست بدارد ، مانند برق جهنده و تندگذر از صراط عبور کند .آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد و ولایتش را بپذیرد ، خداوند دوری از آتش و جوار عبور بر صراط وامان از عذاب برایش صادر کند . آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد ، بساط حساب رسی برای او باز نمی شود وبرای [اعمال] او میزانو ترازویی نصب نمی گردد بحارلأنوار جلد 65 صفحه 124
پیامبر حضرت محمد (ص)می فرماید : اگر کسی همانند نوح پیامبر هزار سال عبادت خدا کند و به اندازه کوه احد طلا و نقره انفاق نماید و هزار بار پیاده به حج رود و در هنگام سعید بین صفا و مروه او را مظلومانه بکشند ولی اعتقاد به امیرالمومنین علی (ع) نداشته باشد حتی بوی بهشت را هم استشمام نخواهد کرد .منبع : تمامی منابع سنی بوده ! : ذخایر العقبا - تاریخ دمشق - ینابیع الموده
پیامبر اکرم (ص) : ای ابوذر ، خدای متعال برای هر پایه ای از پایه های عرش خود هفتاد هزار ملک قرار داده که هیچ تسبیح و عبادتی جز دعا بر علی و شیعه او و نفرین بر دشمنان او ندارند بحارالأنوار جلد 40 صفحه 55
پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله):
پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله):
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله):
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
هر کس به خانوادهاش توهین کند خوشىزندگى را از دستخواهد داد . مواعظ العددیه ص 151 به نقل از کتاب همسرداری /ابراهیم امینى
|
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
دانش
نه در آسمان است که بر شما فرود آید و نه در زیر زمین تا برایتان بیرون
آید؛ بلکه دانش در دلهایتان سرشته شده است . به آداب روحانیان متأدّب شوید
تا برایتان آشکار گردد . [امام علی علیه السلام]
الحقائق فی محاسن الاخلاق، قرّه العیون، فیض کاشانی، ص 439، مکتبه اسلامیه، تهران، 1378 ق.
طلب آمرزش
امام علی (علیه السلام): تَعَطَّرُوا بِالاِستِغْفارِ لا تَفْضَحَنَّکُمْ رَوَایِحُ الذُّنُوبِ. با طلب آمرزش معطّر و خوشبو شوید تا بوی بد گناهان شما را رسوا نکند. بحار الأنوار، ج 6، ص 22 امام علی (علیه السلام): حُسْنُ العَفافِ والرِّضا بِالکَفافِ مِن دَعائِمِ الإیمانِ. خویشتنداری و به قدر کفافْ خرسند بودن، از پایههای ایمان است. عیون الحکم والمواعظ، ص 229 امام علی (علیه السلام):
سخاوت آن است که تو آغاز کنی ، زیرا آنچه با درخواست داده می شود یا از روی شرم و یا از بیم شنیدن سخن ناپسند است نهج البلاغه حکمت شماره 52
امام علی (علیه السلام):
صَوْمُ شَعْبانَ یَذْهَبُ بِوَسْواسِ الصَّدْرِ وَبَلابِلِ القَلْبِ. روزۀ ماه شعبان، وسواس دل و پریشانیهای جان را از بین میبرد.الخصال، ص612..
امام علی (علیه السلام):
تَعَطَّرُوا بِالاِستِغْفارِ لا تَفْضَحَنَّکُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ. با طلب آمرزش معطّر و خوشبو شوید تا بوی بد گناهان شما را رسوا نکند. بحار الأنوار، ج 6، ص 22 امام على (علیه السلام):
فَضلُ فِکرٍ وَ تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَکرارٍ وَ دَراسَةٍ. اندیشیدن و فهمیدن سودمندتر است از تکرار بسیار و درس گرفتن. غررالحکم و دررالکلم، ح6564
امام علی (علیه السلام):
یَوْمُ المَظْلومِ عَلَی الظّالِمِ أشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظّالِمِ عَلَی المَظْلومِ. روز ستمدیده بر ستمکار سختتر است از روز ستمکار بر ستمکشیده. نهج البلاغه، حکمت 241 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند :
با بى اعتنایى به کارهاى پست ، قدر خود را بالا برید بحارالأنوار جلد 75 صفحه 64
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند آبـروى تـو بـر جـبین تو بسته است و خواهش ، آن را قطره قطره مى چکاند. پس بنگر که آن را نزد چه کس فرو مى چکانى. (نهج البلاغه، ح 347)
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند مـال خـود را بـه کـسـی کـه بـراى تو از آبرویش گذاشته است ، ارزانى دار، زیرا هیچ چیز با بخشیدن آبرو برابرى نکند. امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:آبرویت را آماج تیرهاى گفتار قرار مده . (نهج البلاغه ، ن 69، ص 1067)
۱ ـ امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: چهار چیز است که به هر کس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده :
راستگویى
امانتدارى
حلال خورى
وخوش اخلاقى
غررالحکم حکمت 2142
هر کس به جز حق جویای عزت شود به ذلت در افتد و هر کس با حق عناد ورزد خوار گردد
تحف العقول صفحه 95
امام علی (علیه السلام):
ما بَرَأ َاللهُ نَسِمَةً خَیْراً مِنْ مُحَمَّدٍ (ص). خداوند آفریدهای بهتر از محمّد (ص) نیافریده است کافی، ج 1، ص 440 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:از گناهان دوری کنید که هیچ بلا و کمبود رزقی حتی خراش پوستی ولغزش پایی ومصیبتی نیست مگر به خاطر گناه.
شیخ سلیمان بلخی قندوزی در کتاب خود نوشته؛
در کتاب الدّرالمنظم (آمده) بدانکه جمیع اسرارکتب آسمانی درقرآن امده است وآنچه که در قرآن موجود است، در فاتحه الکتاب، و آنچه که در فاتحه آمده، در بسم الله است،
و آنچه در بسم الله است، در باء بسمله، و آنچه در باء بسمله است، در نقطه زیر باء
است.امام علی –کرم الله وجهه- فرمود؛ من آن نقطه زیر بایم... فرمود؛ از من سوال
کنید از اسرار پنهانی؛ من وارث علوم انبیاء هستم.*
*م: ینابیع الموده، ج1 ـ امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد . (غررالحکم صفحه 56)
ـ امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: تمام کارهای نیک ، حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر
چون قطره آبی است در برابر دریای پهناور نهج البلاغه حکمت 374
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:عذر برادرت را بپذیر و اگر عذرى نداشت ، عذرى برایش بتراش .
بحار الأنوار جلد 74 صفحه 165
اسراف
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:السَّرَفُ مَثْواةٌ، وَالْقَصَدُ مَثْراةٌ. اسراف موجب هلاکت و میانهروی مایۀ زیاد شدن ثروت است. بحارالأنوار، ج 72، ص 192 حق و باطل
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:إنَّ الحَقَّ ثَقیلٌ مَرِیءٌ وَ إنَّ الباطِلَ خَفیفٌ وَبِیءٌ. همانا حق سنگین است، امّا گوارا؛ و باطل سبک است، امّا مسموم و مبتلا.نهج البلاغه، حکمت 376 امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:عَجِبتُ لِمَنْ یَقنَطُ ومَعهُ الاستِغفارُ!
در شگفتم از کسى که آمرزشخواهى را دارد و با این حال نومید می شود
نهج البلاغه: حکمت 87
امیرالمومنین علی می فرمایند :ظلم قدم را می لغزاند و نعمت ها را سلب می کند و امت ها را به هلاکت می کشاند . شرح غرر الحکم جلد 2 صفحه 36 امیر المومنین علیعلیه السلام می فرمایند:ََََََََََََََهیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود تحف العقول صفحه 89
خاموشى
قال علی (ع) : و حَجُّ البَیتِ و العُمرَةُ، فإنَّهُما یَنْفِیانِ الفَقرَ، و یُکَفِّرانِ الذَّنبَ، و یُوجِبانِ الجَنَّةَ. به جا آوردن حج و عمره ناداری را از بین میبرد، گناهان را پاک میکند و موجب رفتن به بهشت می شود میزان الحکمه، ح 3280
قال علی (ع) : با خردمندان مشورت کن ، تا از لغزش و پشیمانی در امان باشی شرح غرر الحکم جلد 4 صفحه 179
امام علی (علیه السلام): اگر نماز گزار میدانست که تا چه اندازه مورد رحمت خداوند است، هرگز سر از سجده برنمیداشت. تصنیف غررالحکم، ص 175 زن گل است و لطیف ، نه کارگزار و دلیر نهج البلاغه ، نامه 31 تدبیر حکومت
![]() |
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
امام حسن (علیه السلام): عَلَیکُم بِالفِکرِ فَإنَّه حَیاةُ قَلبِ البَصیرِ وَمََفاتِیحُ أبوَابِ الحِکمَةِ. از تفکر غافل نشوید، زیرا تفکر حیاتبخش دل اهل بینش و کلید درهای حکمت است. بحارالانوار، ج 78، ص 115 امام حسن (ع):انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده می دهد زیر بار مسؤولیت می رود ، و تا به وعده اش عمل نکند رها نخواهد شد بحار الانوار جلد 78 صفحه113 خیری که هیچ شری در آن نیست ، شکر بر نعمت و صبر بر مصیبت و ناگوار است . ۞ به درستی که نعمت دنیا پایدار نیست ، نه از آسیبش آسودگی هست ، و نه از
|
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
خوبان خدا شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید، ج 16، ص 211 حضرت فاطمه (علیها السلام): حضرت فاطمه (علیها السلام):
اسماء گوید: دیدم حضرت دستهایش را به سوى آسمان بلند کرده و مىگوید: پروردگارا به حق حضرت محمد مصطفى و شوق و اشتیاقى که نسبت به من داشت و به شوهرم على مرتضى و اندوهى که بر من دارد و به حسن مجتبى و گریهاش بر من، و به حسین شهید و حسرت و افسردگیش نسبت به من و به دخترانم که دختران فاطمهاند و آه ماتمشان بر من، از تو مىخواهم که بر گنهکاران امت حضرت محمد ترحم فرموده، و آنان را ببخشائى و به بهشت واردشان سازى که تو گرامىترین سؤال شوندگان و ارحم الراحمین مىباشى بلادى البحرانى، «وفاه فاطمة الزهراء»/ 78. از دنیای شما سه چیز محبوب من است : 1 - تلاوت قرآن 2 - نگاه به چهره رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) 3 - انفاق در راه خدا نهج الحیاة صفحه 271
مَنْ أصْعَدَ إلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللهُ إلَیْهِ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. هر که خداوند را بیپیرایه عبادت کند، خداوند برترین مصلحت او را بر او فرو میفرستد. بحار الأنوار، ج 70، ص 249
آن لحظه ای که زن در خانه خود می ماند ، ( و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد ) به خدا نزدیک تر است بحار الانوار جلد 43 صفحه 92
![]()
ولایت اهل بیت (ع) فَجَعَلَ اللهُ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَإِمَامَتَنَا أمَاناً لِلْفُرْقَةِ. .الاحتجاج، ج 1، ص 134
حضرت زهرا ( علیها السلام ) در رابطه با دعای روز جمعه از رسول گرامی اسلام نقل فرمودند که : در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته خیر و نیکویی در آن ساعت به اجابت می رسد. پرسیدم : رسول الله کدام ساعت است ؟ فرمودند : آنگاه که نصف قرص خورشید در افق پنهان شود کنز العمال جلد 7 صفحه 766 حضرت فاطمه (ع)پاداش خوشرویی در برابر مؤمن بهشت است ، و خوشرویی با دشمن ستیزه جو ، انسان را از عذاب آتش باز می دارد . / بحار الانوار جلد 75 صفحه 401 از حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) روایت شده که رسول خدا فرمودند : امام همچون کعبه است که باید به سویش روند ، نه آنکه ( منتظر باشند تا ) او به سوی آنها بیاید بحار الانوار جلد 36 صفحه 353
فرزندانم دیشب را گرسنه به روز آوردند ، فرزند کوچک من " حسین " در میدان جنگ کشته می شود . در کربلا فرزندم را با حیله و تزویر شهید می کنند ، وای و نکبت و عذاب بر قاتلانش باد بحار الانوار جلد 35 صفحه 239 حضرت فاطمه :شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند ، و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما و کسی که با قلب و زبان تسلیم ما اهل بیت شده ، در صورتی که از اوامر ما سرپیچی کنند و نواهی و موارد پرهیز را محترم نشمرند ، از شیعیان واقعی ما نخواهند بود ، با این حال جایگاهشان در بهشت خواهد بود ، ولی بعد از پاک شدن از گناهان به وسیله بلاها و مصیبتها در دنیا ، ی تحمل مشکلات و شدائد روز قیامت و یا قرار گرفتن اندک زمانی در طبقات بالای جهنم و چشیدن عذاب ، تا اینکه ما به خاطر دوستی شان با ما نجاتشان داده و آنان را به پیشگاه خودمان انتقال خواهیم داد بحار الانوار جلد 68 صفحه 155 |
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
امام حسین علیه السلام: کسی که تو را دوست دارد ، از تو انتقاد می کند وکسی که
با تو دشمنی دارد ، از تو تعریف و تمجید می کند بحار الانوار جلد 75 صفحه 128
امام حسین علیه السلام:عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند
بحارالانوار جلد 93 صفحه 294
امام حسین علیه السلام:جز به یکى از سه نفر حاجت مبر :
به دیندار ، یا صاحب مروت یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد . تحف العقول صفحه 251 امام حسین علیه السلام:عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق بحار الانوار جلد 78 صفحه 127
امام حسین علیه السلام:إنَّ حَوائِجَ النَّاسِ إلَیْکُم مِنْ نِعَمِ اللهِ عَلَیْکُمْ، فَلا تَمِلُّوا النِّعَمَ. نیاز مردم به شما از نعمتهای خدا برشماست، پس از این نعمت ها خسته و ملول نشوید بحارالأنوار، ج 74، ص 318
|
|||||
|
![]() |
![]() |
|||||||
|
![]() |
![]() |
||||
راستگویی
امام باقر (علیه السلام): تَعَلَّموا الصِّدقَ قَبلَ الحَدیثِ. پیش از سخن گفتن، راستگویی بیاموزید. کافی، ج2، ص104 افزایش روزی و عمر امام باقر (علیه السلام): میزان الحکمه، ح 4356 امام باقر (علیه السلام): امام محمد باقر علیه السّلام: امام محمد باقر (ع) می فرمایند: صله رحم
اعمال را پاک می گرداند ،
و دارایی ها را فزونی می بخشد ،
بلا را دور می گرداند ،
حساب رسی ( در قیامت ) را آسان می کند
و مرگ را به تاخیر می اندازد . اصول کافی جلد 2 صفحه 150
امام محمد باقر (ع) می فرمایند:شیعیان ما را به زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام فرمان دهید ؛ زیرا زیارت آن ،
روزی را زیاد می کند ،
عمر را دراز می گرداند
و بدی ها را دور می سازد . بحارالانوار جلد 101 صفحه 4
امام محمد باقر (ع) می فرمایند:شیعیان ما را به زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام فرمان دهید ؛ زیرا زیارت آن ،
روزی را زیاد می کند ،
عمر را دراز می گرداند
و بدی ها را دور می سازد . بحارالانوار جلد 101 صفحه 4
امام محمد باقر (ع) می فرمایند : لَا یُسْلَمُ أحَدٌ مِنَ الذُّنُوبِ حَتّی یَخْزُنَ لِسانَهُ. هیچ کس از گناهان در امان نمىماند مگر آن که زبانش را در کام کشد. (بحارالانوار) 75/179/54 امام باقر (علیه السلام): الْخَیْرُ وَالشَّرُّ یُضاعَفُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ. خیر و شرّ در روز جمعه دو چندان میشود.بحارالأنوار، ج 89، ص 283 امام باقر (علیه السلام): لا شَفیعَ لِلْمَرْأةِ اَنْجَحُ عِنْدَ رَبِّها مِنْ رِضا زَوْجِهَا. براى زن، نزد پروردگارش، شفیعى کارسازتر از خشنودى شوهرش نیست. بحارالأنوار: ج78،ص345
راستى که سوگند دروغ و قطعِ رحم ، خانه ها را از اهلش تهى مى گذارد (ویرانى به بار مى آورد) تحفالعقول صفحه 294 وظایف منتظر را با امامی که در انتظار اویید استحکام بخشید. غیبه النعمانی، ص 34.. |
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
امام کاظم (علیه السلام):
إنَّ اللهَ وَضَعَ الزَّکاةَ قُوتاً لِلْفُقَراءِ وَتَوْفیراً لِأمْوالِکُمْ.
خداوند زکات را به منظور تأمین قوت تهیدستان و افزایش داراییهای شماوضع کرده است
. کافی، ج 3، ص 498
امام کاظم (علیه السلام):
. .. والحَمْدُ لِلّهِ الَّذی جَعَلَ مِن تِلْکَ السُّبُلِ شَهْرَهُ رَمَضانَ، شَهْرَ الصّیامِ،
وشَهْرَ الإسلامِ، وشَهْرَ الطَّهُورِ، وشَهْرَ التَّمحِیصِ، وشَهْرَ القِیامِ.
. حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که ماه خود، رمضان،
ماه روزه، ماه اسلام، ماه پاکیزگی، ماه تصفیه و ماه قیام(برای
عبادت و شب زنده داری) را یکی از آن راهها(ی احسان و نیکی)
قرارداد. صحیفۀ سجّادیه، دعای 44
امام کاظم (علیه السلام):
لَوْ کانَ فِیکُم عِدَّةُ أهْلِ بَدْرٍ لَقامَ قائِمُنا.
اگر به تعداد اهل بدر در میان شما [یاوری برای ما] بود،
قائم ما قیام میکرد. .مشکاة الأنوار، ص ۱۲۸
امام کاظم (علیه السلام):
کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که
آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفیف گناه است . بحارالانوار جلد 78 صفحه 321
امام کاظم (علیه السلام): مومن همانند دو کفه ترازوست . هرگاه به ایمانش افزوده گردد ، به بلایش نیز افزوده می گردد تحف العقول صفحه 408
امام کاظم (علیه السلام): التَّحَدُّثُ بِالنِّعَمِ شُکرٌ وَتَرْکُ ذلِکَ کُفرٌ. امام کاظم (علیه السلام): مَلْعُونٌ مَنْ اغْتابَ أخاهُ.
امام کاظم (علیه السلام):
کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده ، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد بحارالانوار جلد 78 صفحه 333
ماه رجب
امام کاظم (علیه السلام): رَجَبٌ شَهرٌ عَظِیمٌ یُضاعِفُ اللهُ فیهِ الحَسَناتِ ویَمْحُو فیهِ السَّیِّئاتِ. ماه رجب، ماه بزرگی است که خداوند (پاداش) نیکیها را در آن دو چندان و گناهان را پاک میکند.
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 53
|
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
خوشبینی به خدا
امام رضا (علیه السلام): أحْسِنِ الظَّنَ بِاللهِ فَإنَّ مَنْ حَسَّنَ ظَنَّهُ بِاللهِ کانَ اللهُ عِنْدَ ظَنِّهِ. به (تقدیر) خداوند خوشبین باش، زیرا هرکه به خداوند خوشبین باشد، خداوند طبق گمانش رفتار خواهد کرد. تحف العقول، ص 472
آراستگی مستدرک الوسائل، ج 3، ص 236 امام رضا (علیه السلام): امام رضا علیه السّلامآن کسى که نفسش را محاسبه کند ، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند ، زیان دیده است . بحار الأنوار جلد 78 صفحه 352 امام رضا علیه السّلام: امام رضا (علیه السلام): امام رضا (علیه السلام): ان الله یبغض القیل والقـال واضـاعه المـال و کثـره السـوال . به درستى که خداوند,داد وفریاد وتلف کردن مال و پرخواهشى را دشمن مى دارد. تحف العقول ص۴۴۲ هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد اصول کافى جلد 3 صفحه 268 هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد : دین شناسى ، تدبر نیکو در زندگى ، / بحار الانوار جلد 78 صفحه 339حضرت و شکیبایى در مصیبتها و بلاها . هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد ، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود . بحـارالانـوار جلد 78 صفحه 357 امام رضا علیه السلام می فر مایند: مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم رها کنید، مبادا دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید ، زیرا هیچ کدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود بحارالانوار جلد 78 صفحه 348 امام رضا (علیهالسلام): مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم رها کنید، مبادا دوستى آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید ، زیرا هیچ کدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود بحارالانوار جلد 78 صفحه 348 إنّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا. اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی میکردند معانی الأخبار، ص 180 حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( علیه السّلام ) شنیدم که فرمود:
|
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
|
![]() |
![]() |
||||
اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى بحارالانوار جلد ۵ صفحه ۱۴ امام جواد علیه السلام می فرمایند :سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت کردن ، 3 - و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری مسند الامام الجواد صفحه 247 .
امام جواد علیه السلام می فرمایند :اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى . بحارالانوار جلد ۵ صفحه ۱۴
امام جواد علیه السلام می فرمایند :توانگرى مومن در بى نیازى از مردم است بحارالانوار جلد ۷۸ صفحه ۳۶۴ قال الامام محمد الجواد (ع): التوکل على الله نجاة من کل سوء وحرز من کل عدو* |
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
حضرت امام هادی (ع) : فروتنی در آن است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند .
التواضع أن تعطی الناس ما تحب أن تعطاه
المحجة البیضاء ، ج 5 ، ص 225
حضرت امام هادی (ع) : برای
خداوند بقعه هایی است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعای
دعاکننده را به اجابت رساند ، و حائر حسین (ع ) یکی از آنهاست .
إن لله بقاعا یحب أن یدعی فیها فیستجیب لمن دعاه ، و الحیر منها
تحف العقول ، ص 510
حضرت امام هادی (ع) : هر
کس از خدا بترسد ، مردم از او بترسند ، و هر که خدا را اطاعت کند ، از او
اطاعت کنند ، و هر که مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگان ندارد ، و
هر که خالق را به خشم آورد باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می گردد .
من التقی الله یتقی ، و
من أطاع الله یطاع ، و من أطاع الخالق لم یبال سخط المخلوقین . و من أسخط
الخالق فلییقن أن یحل به سخط المخلوقین
تحف العقول ، ص 510
حضرت امام هادی (ع) : کسی که چهل روز گوشت نخورد بدخلقی پیدا کند ، و کسی که چهل روز پی در پی نیز گوشت بخورد اخلاقش بد می شود .
من ترک اللحم أربعین صباحا ساء خلقه ، و من أکل اللحم أربعین صباحا ساء خلقه
بحار الانوار ، ج 56 ، ص 326
حضرت امام هادی (ع) : به
راستی که خدا ، جز بدانچه خودش را وصف کرده ، وصف نشود. کجا وصف شود آنکه
حواس از درکش عاجز است ، و تصورات به کنه او پی نبرد ، و در دیده ها نگنجد ؟
او با همه نزدیکی اش دور است و با همه دوری اش نزدیک . کیفیت و چگونگی را
پدید کرده ، بدون اینکه خود کیفیت و چگونگی داشته باشد . مکان را آفریده
بدون اینکه خود مکانی داشته باشد . او از چگونگی و مکان بر کنار است .
یکتای یکتاست ، شکوهش بزرگ و نامهایش پاکیزه است .
إن الله لا یوصف إلا
بما وصف به نفسه ، و أنی یوصف الذی تعجز الحواس أن تدرکه و الاوهام أن
تناله و الخطرات أن تحده و الأبصار عن الإحاطة به . نأی فی قربه و قرب فی
نأیه ، کیف الالکیف بغیر أن یقال : کیف ، و این الأین بلا أن یقال : أین ،
هو منقطع الکیفیة و الأینیة ، الواحد الأحد ، جل جلاله و تقدست أسماؤه
تحف العقول ، ص 510
حضرت امام هادی (ع) : هر که بر طریق خداپرستی محکم و استوار باشد ، مصائب دنیا بر وی سبک آید ، گر چه تکه تکه شود .
من کان علی بینة من ربه هانت علیه مصائب الدنیا و لو قرض و نشر
تحف العقول ، ص 511
حضرت امام هادی (ع) : اگر بگویم کسی که تقیه را ترک کند مانند کسی است که نماز را ترک کرده ، راست گفته ام .
لو قلت إن تارک التقیة کتارک الصلاة لکنت صادقا
تحف العقول ، ص 511
حضرت امام هادی (ع) : شخص
شکرگزار ، به سبب شکر ، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده
است . زیرا نعمت ، کالای دنیاست و شکرگزاری ، نعمت دنیا و آخرت است .
الشاکر أسعد بالشکر منه بالنعمة التی أوجبت الشکر ، لأن النعم متاع و الشکر نعم و عقبی
تحف العقول ، ص 512
حضرت امام هادی (ع) : خداوند
دنیا را سرای امتحان و آزمایش ساخته و آخرت را سرای رسیدگی قرار داده است ،
و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت ، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده
است .
إن الله جعل الدنیا دار بلوی و الَخرة دار عقبی ، و جعل بلوی الدنیا لثواب الَخرة سببا ، و ثواب الَخرة من بلوی الدنیا عوضا
تحف العقول ، ص 512
حضرت امام هادی (ع) : ستمکار
بردبار ، بسا که بوسیله حلم و بردباری خود از ستمش گذشت شود و حق دار
نابخرد ، بسا که به سفاهت خود ، نور حق خویش را خاموش کند .
إن الظالم الحالم یکاد أن یعفی علی ظلمه بحلمه و إن المحق السفیه یکاد أن یطفئ نور حقه بسفهه
تحف العقول ، ص 512
حضرت امام هادی (ع) : کسی که خود را سبک می شمارد ، از شر او در امان مباش .
من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره
تحف العقول ، ص 512
حضرت امام هادی (ع) : اگر همه مردم مسیری را انتخاب کنند و در آن گام نهند ، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می پرستد خواهم رفت .
لو سلک الناس وادیا شعبا لسلکت وادی رجل عبد الله وحده خالصا
بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245
حضرت امام هادی (ع) : حسد نیکوییها را نابود سازد .
الحسد ماحق الحسنات
مسند الامام الهادی ، ص 302
حضرت امام هادی (ع) : تکبر و غرور ، دشمنی آورد .
الزهو جالب المقت
مسند الامام الهادی ، ص 302
حضرت امام هادی (ع) : فقر آزمندی نفس است و ناامیدی بسیار .
با تشکراز طراح وبلاگ بخاطر کپی از وبلاگشان به ادرسhttp://www.frh.mihanblog.com/post/10 با موضوع ال یاسین
هر که بذر خوبى بکارد ،شادمانى بدرود و هر که تخم بدى بیفشاند ، پشیمانى مى درود
بحار الأنوار جلد 75 صفحه 373
|
|||||
|
![]() |
![]() |
||||
امام حسن عسکری (علیه السلام):می فرمایند: در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی پسندی ، خود از آن دوری کنی مسند الامام العسکری صفحه 290
امام حسن عسکری (علیه السلام):می فرمایند :آن که از مردم پروا نکند ، از خدا نیز پروا نمى کند بحارالانوار جلد ۷۱ صفحه ۳۳۶
امام حسن عسکری (علیه السلام): جُعِلَتِ الخَبَائِثُ فی بَیتٍ وَجُعِلَ مِْفتَاحُهُ الکِذْبَ. تمام پلیدیها در خانهای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است. بحار الأنوار، ج 78، ص
کوشنده ترین مردم کسی است که گناهان را رها سازد تحف العقول صفحه 489
جدال مکن که ارزشت می رود و شوخی مکن که بر تو دلیر شوند تحف العقول صفحه 486
آن که از مردم پروا نکند ، از خدا نیز پروا نمى کند بحارالانوار جلد ۷۱ صفحه ۳۳۶ |
|||||
|
![]() |
![]() |
|
امام زمان حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- فرموده اند: (إِنَّ اللّهَ تَعالى هُوَ الَّذی خَلَقَ الاَْجْسامَ وَقَسَّمَ الاَْرْزاقَ، لاَِنَّهُ لَیْسَ بِجِسْم وَلا حالٌّ فی جِسْم، لَیْسَ کَمِثْلِهِ شیءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ، وَأَمَّا الاَْئِمَّهُ(علیهم السلام) فَإِنَّهُمْ یَسْأَلوُنَ اللّهَ تَعالى فَیَخْلُقُ، وَیَسْأَلوُنَهُ فَیَرْزِقُ، إِیجاباً لِمَسْأَلَتِهِمْ وَإِعْظاماً لِحَقِّهِمْ) تنها خداوند متعال است که اجسام را خلق و روزى ها را تقسیم کرده است; زیرا او جسم یا حلول کننده در جسم نیست. چیزى همانند او نیست. او شنوا و داناست; امّا ائمّه(علیهم السلام) چیزى را از خدا مى خواهند و خدا نیز براى آنان خلق مى کند. از خدا مى خواهند، خدا هم روزى مى دهد. خدا چنین مى کند، چون بر خود حتم کرده که خواسته ى آنان را اجابت و منزلت و شأن آن ها را عظیم گرداند. الغیبه، طوسى، ص 294، ح248; احتجاج، ج2، ص285; بحارالأنوار، ج 25، ص 329، ح4.
قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- : بین خداوند عزّوجلّ و هیچ کس قرابت و خویشاوندى نیست، هر که مرا انکار کند از من نیست، و راهِ او راه فرزند نوح است. [1].
کمال الدین، ص484، ح3 ; الغیبه، طوسى، ص290، ح247 ; احتجاج، ج2، ص283 ;
کشف الغمه، ج3، ص339 ; إعلام الورى، ج2، ص270 ; الخرائج و الجرائح، ج3،
ص1113 ; بحارالأنوار، ج53، ص180، ح10 . |